torsdag 26 juni 2014

Mätning

Det här har Bengt skrivit massor om rent tekniskt så det tänker jag inte älta. Jag bara konstaterar att Sara på VEAB är en pärla. I går kom besked om att produktionsabonnemanget var klart. Nu kan vi således teckna avtal med en köpare av vår överskottsproduktion. Bixia har fått föranmälan att suga på så vi får se vad som händer de närmaste dagarna.

Men kan man se på mätaren hur mycket som går ut då? Mjae inte jag i alla fall. Men Sara fixade det. På "Mina sidor" på VEAB Elnät där man kan logga in finns nu möjlighet att läsa av timvärden på såväl ingående som utgående energimängder. Prydligt upplagt på "Fastighetsel" och "Solel". Såvitt jag kunde se stämde det på pricken med mina avläsningar på mätaren och på invertern. Fina diagram som liknar det som vi får från Sunny Portal. Mer behövs inte om man litar på VEAB och tekniken. En tekniker ska dock återkomma och berätta om mätaren och vad man kan läsa av på plats.

Det känns onekligen bra att alla pusselbitar tycks komma på plats så snabbt som rimligen kan krävas. Det var inte utan farhågor vi gav oss in in det här. Det finns gott om skräckhistorier om långa entreprenadtider, uteblivna mätarbyten och t o m vägran att teckna avtal. Kanske kan vårt projekt visa vägen. Alla har verkligen gjort sitt bästa utan onödiga fördröjningar. Sen ska det sägas att det krävt att man varit påläst och ställt rätt frågor.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hmm, intressant spörsmål. Bixia köper vårt överskott, hoppas jag, men skulle man, vem som helst dvs tom NI kunna köpa en bestämd eller obestämd mängd från en specifik produktionsanläggning? Det skulle nog gå men med risk för att behöva blanda in både Bixia och ert elhandelsbolag (Kraftringen?) och att de skulle ta provision på handeln. Kanske nån där ute har ett bra svar?

      Radera

Kommentera gärna!